Geplaatst door:
BS&F
Categorie:
Zorgverzekeringen
We bevinden ons weer volop in het overstapseizoen voor de zorgverzekering. Dit betekent dat het tijd is voor onze traditionele eindejaarsnieuwsbrief met informatie over de Gemeentepolis voor het komende jaar. We gaan daarnaast in op Gezondverzekerd.nl en algemene ontwikkelingen zoals het verzekerde pakket van basis- en aanvullende verzekeringen, het eigen risico, de zorgtoeslag en de wanbetalersregeling.
Het team van BS&F wenst je alvast een fijne kerst en een gezond en voorspoedig 2025 toe!
1. Marktontwikkelingen Gemeentepolis
1.1 Algemene ontwikkelingen Gemeentepolis
In 2025 biedt ruim 92% van de gemeenten (316) een Gemeentepolis aan. Hiermee zijn momenteel 625.099 mensen (NZa) verzekerd van een passende zorgverzekering met op de doelgroep toegesneden dekkingen voor onder andere mondzorg, fysiotherapie en eigen bijdragen. Ook zorgverzekeraars zijn overtuigd van de meerwaarde van de Gemeentepolis en leveren daarom graag hun bijdrage. Onder andere de gemeente Woudenberg start in 2025 met de Gemeentepolis. Menzis-bestuursvoorzitter Wouter Bos was aanwezig bij de feestelijke ondertekening van het contract.
Naast het verzekeren van het verplicht eigen risico kiezen steeds meer gemeenten voor het opnemen van de mogelijkheid van gespreide betaling van het verplicht eigen risico, dat in 2025 en 2026 bevroren blijft op €385. Voornemen is om het eigen risico per 2027 te verlagen naar €165 en dat vanaf dan bij een ziekenhuisbehandeling telkens €50 ten laste van het verplicht eigen risico gaat. Op die manier wordt het niet ineens helemaal opgelegd. Het lagere eigen risico leidt tot een hogere premie voor de basisverzekering van rond de €130 per jaar.
Binnen de Gemeentepolis zien we dat verschillende zorgverzekeraars extra aanvullende pakketten toevoegen aan het aanbod. Deze pakketten zijn minder uitgebreid waardoor ook inwoners met een beperkte zorgvraag gebruik kunnen maken van de voordelen van de Gemeentepolis. Inmiddels bieden meer dan 200 gemeenten deze optie aan.
Onlangs is een artikel in de Telegraaf verschenen waarin de meerwaarde van de Gemeentepolis nader wordt toegelicht. Zo wordt duidelijk dat zij weliswaar een budgetpolis kunnen sluiten, maar dan belangrijke dekkingen missen die wel in de Gemeentepolis zijn opgenomen wat kan leiden tot zorgmijding en schulden. Ook is onze directeur Marije Gravemaker aangeschoven bij NPO Radio 1 om meer bekendheid te geven aan de Gemeentepolis.
Een thema dat momenteel veel aandacht krijgt is mijding van mondzorg om financiële redenen. Om dit probleem aan te pakken loopt momenteel een pilot met gemeenten, zorgverzekeraars en mondzorgprofessionals. Hierbij wordt de Gemeentepolis als oplossing ingezet door deze te optimaliseren naar aanleiding van de Handreiking vanuit de Mondzorgalliantie.
De gemeentelijke bijdrage in de aanvullende verzekering vormt een belangrijk onderdeel van de Gemeentepolis en wordt door verschillende gemeenten verhoogd samen met de inkomensgrenzen om in de bestaanszekerheid van inwoners te ondersteunen. Over alle Gemeentepolissen op Gezondverzekerd.nl gezien dragen gemeenten gemiddeld € 22,27 per maand bij in de premie van de aanvullende verzekering. Het gaat dan over alle pakketten, dus zowel die voor inwoners met een lage, gemiddelde als een hoge zorgvraag. Voor de meest uitgebreide pakketten bedraagt de gemiddelde premiebijdrage € 31,43 per maand. We zien ieder jaar een lichte stijging van de gemiddelde bijdrage. Mede door het stoppen van extra ondersteuning zoals de Energietoeslag zien we dat gemeenten inwoners die door de gestegen prijzen niet goed kunnen rondkomen met een hogere bijdrage in de Gemeentepolis extra kunnen ondersteunen.
De Maatschappelijke kosten-baten analyse (MKBA) Gemeentepolis krijgt momenteel een update. De nieuwe versie verschijnt in het eerste kwartaal van 2025.
Gemeenten kiezen er ook komend jaar voor om de Gemeentepolis in te zetten als vind- en benaderplaats voor andere gemeentelijke regelingen zoals gezondheidsinitiatieven gericht op kwetsbare inwoners.
We zien dat het aantal overstappers het afgelopen jaar met 7,4% bovengemiddeld was ten opzichte van de trend, maar ongeveer 1% lager lag dan een jaar eerder. Waarschijnlijk was in 2023 met 8,5% sprake van een hoger overstapcijfer doordat toen de collectiviteitskorting op de basisverzekering is afgeschaft. Hierdoor mogen zorgverzekeraars alleen nog korting geven op aanvullende zorgverzekeringen. Door een grotere focus op inhoudelijke afspraken in plaats van korting is de Gemeentepolis alleen maar belangrijker geworden. De maatwerkvergoedingen en de laagdrempelige toegang tot goede zorg zijn onverminderd relevant. Verder blijft de Gemeentepolis ook financieel gezien aantrekkelijk voor inwoners door de gemeentelijke premiebijdrage en de korting van de zorgverzekeraar op de aanvullende zorgverzekering met uitgebreide dekkingen.
1.2 Relevante onderzoeken en ontwikkelingen
Onderstaande onderzoeken en ontwikkelingen houden verband met de Gemeentepolis:
- De zogenaamde ‘deurmatdatum’ waarop zorgverzekeraars hun premies bekend moeten maken aan verzekerden valt vanaf dit jaar standaard op 19 november, een week later dan voorheen. Verzekeraars moeten de nieuwe (basis)premies nu uiterlijk op 12 november op de website publiceren en uiterlijk op 19 november aan hun verzekerden meedelen.
- De huidige bezuinigingen op preventie lijken haaks te staan op de verwachting dat het aantal chronisch zieken in 2050 is opgelopen tot 12 miljoen en het percentage inwoners met overgewicht tot 64% waar dit in 2022 nog 50% was. Overgewicht neemt niet alleen toe, maar begint ook steeds vroeger in het leven.
- Gemeenten zijn van mening dat zij in een onmogelijke positie zijn om preventieakkoord IZA uit te voeren. De VNG-resolutie om uit IZA te stappen is daarom op 29 november met 93,40% van de stemmen aangenomen.
- Door een nieuwe berekeningswijze is het aantal mensen dat in armoede leeft naar beneden bijgesteld, wat uiteraard niets verandert aan de situatie van mensen. Geconstateerd wordt dat de ernst van de armoede is toegenomen bij de groep die als arm wordt gekwalificeerd.
- Het abonnementstarief Wmo bedraagt in 2025 maximaal €21 per maand.
- Steeds meer mensen hebben moeite hun zorgpremie te betalen.
- Voor de fiscale regeling aftrek specifieke zorgkosten voor chronisch zieken worden alternatieven verkend. Uit evaluatie blijkt dat een deel van de doelgroep geen gebruik maakt van de regeling vanwege de complexiteit of hoge administratieve aanvraaglast.
1.3 Premies en kortingen Gemeentepolis 2025
Ook komend jaar maken wij een uitgebreide analyse van de marktpositie van zorgverzekeraars die een Gemeentepolis aanbieden. Daarin vergelijken en beoordelen we de verschillende aanbiedingen onder meer op premie en dekking. De verwachting is dat deze marktanalyse uiterlijk april 2025 voor onze relaties beschikbaar is.
In de onderstaande tabel tonen wij de premies voor 2025 voor de basisverzekeringen die onderdeel uitmaken van de Gemeentepolis en de korting die op de (maatwerk) aanvullende verzekeringen wordt verleend.
Wat verder opvalt is dat het zorgverzekeraars dit jaar is gelukt om verschillende premies voor aanvullende verzekeringen binnen de Gemeentepolis gelijk te houden aan afgelopen jaar.
1.4 Gezondverzekerd.nl
Meer dan 300 gemeenten hebben het afgelopen jaar gebruikgemaakt van Gezondverzekerd.nl. Daarnaast hebben we nieuwe gemeenten mogen verwelkomen op het platform, waardoor steeds meer inwoners profiteren van het gemak van Gezondverzekerd.nl.
Nieuwe functionaliteiten
Gezondverzekerd.nl is uitgebreid met de volgende functionaliteiten waardoor we inwoners nog beter van dienst zijn:
- Uitgebreid vergoedingenoverzicht: Het vernieuwde vergoedingenoverzicht op de gemeentelijke pagina biedt nu extra inzicht. Zo kunnen inwoners niet alleen controleren of specifieke medicijnen worden vergoed, maar ook nagaan of een zorgverlener voor Geestelijke Gezondheidszorg gecontracteerd is. Deze toevoegingen maken het eenvoudiger voor inwoners om weloverwogen keuzes te maken.
- Extra zorgaanbod voor 2025: Nieuwe pakketten zijn geïntroduceerd bij Salland en Menzis, waaronder het pakket “Start” van Salland en “GarantAanvullend” van Menzis. Deze pakketten richten zich specifiek op inwoners met een beperkte zorgvraag, waardoor zij toegang blijven houden tot de Gemeentepolis.
Digitale toegankelijkheid
Wij hechten grote waarde aan inclusiviteit en werken hard om te voldoen aan de internationale richtlijnen voor digitale toegankelijkheid (WCAG). Met de verwachte certificering voor WCAG 2.1 AA in 2025 kunnen gemeenten rekenen op een platform dat volledig toegankelijk is voor alle inwoners, ook voor mensen met een functiebeperking.
Koppeling BOA met gemeentelijk IT-landschap
Drie gemeenten hebben inmiddels een succesvolle koppeling gemaakt tussen onze Backoffice Applicatie (BOA) en hun eigen zaaksystemen. Hierdoor worden alle gegevens vanuit Gezondverzekerd.nl automatisch doorgestuurd naar het gemeentelijke endpoint. Dit proces bespaart tijd, vermindert administratieve lasten en verhoogt de efficiëntie in de verwerking van aanvragen. Meer weten? Neem contact op met je regiomanager.
Module Rechtmatigheid
Steeds meer gemeenten (inmiddels 70) kiezen ervoor om de rechtmatigheid op deelname aan gemeentelijke regelingen geautomatiseerd te toetsen binnen Gezondverzekerd.nl. Dit verhoogt de efficiency van het toetsingsproces en leidt tot betrouwbare uitkomsten. Voor de Gemeentepolis kan de rechtmatigheid getoetst worden voor zowel nieuwe aanvragen als bestaande verzekerden met de licentie Premium en module Rechtmatigheid. Dankzij onze samenwerking met Ockto worden via DigiD veilig gegevens opgehaald uit officiële bronnen zoals de Belastingdienst, MijnOverheid en UWV. Na goedkeuring worden deze gegevens rechtstreeks verwerkt in de BOA van Gezondverzekerd.nl, zodat een gemeente snel en nauwkeurig kan toetsen of iemand in aanmerking komt.
Bureau Minimaregelingen
Om gemeenten te ondersteunen biedt ons Bureau Minimaregelingen (BMR) onder andere dienstverlening in de vorm van hulp bij het verwerken van aanvragen en hertoetsingen van de Gemeentepolis en flexibele ondersteuning door bijvoorbeeld het tijdelijk verzorgen van de klantenservice voor een gemeente. Jouw regiomanager informeert je hier graag verder over.
2. Marktontwikkelingen basisverzekering 2025
2.1 Algemeen
Opnieuw is sprake van een flinke premiestijging voor de basisverzekering. Verder biedt in 2025 geen enkele zorgverzekeraar meer een restitutiepolis aan. In 2024 waren dit er nog drie en vijf jaar geleden zelfs nog twintig. Elke basisverzekering in 2025 is daarmee een combinatiepolis of naturapolis.
2.2 Basispremie stijgt opnieuw fors
Het ministerie van VWS gaf op Prinsjesdag de verwachting af dat de premie voor de basisverzekering met gemiddeld € 10,08 per maand (€ 121,00 per jaar) zou stijgen in 2024. VWS veronderstelde dat zorgverzekeraars € 400 miljoen uit hun reserves zouden putten om de premieontwikkeling te dempen (2023: € 550 miljoen). De daadwerkelijke gemiddelde premiestijging van de basisverzekering 2024 bedraagt € 10,67 (vorig jaar € 7,92).
Als de stijgende trend van de afgelopen jaren zich blijft voortzetten is rond het jaar 2030 de grens van een gemiddelde basispremie van €200 per maand doorbroken. Volgens zorgverzekeraar CZ komen we op een punt dat de zorg niet meer is te garanderen voor iedereen.
Bijlage 1 bevat een uitgebreid overzicht van de basispremies van zorgverzekeraars.
2.3 Pakket basisverzekering 2025
Het pakket van de basisverzekering wordt op een beperkt aantal punten gewijzigd:
- Geriatrische revalidatiezorg wordt vaker vergoed.
- Oefentherapie bij ernstige reumatoïde artritis komt in het basispakket.
- Voor oefentherapie bij COPD vervalt het maximum aantal behandelingen.
- Verkennend gesprek GGZ wordt vergoed.
- Paramedische herstelzorg bij post-COVID wordt niet meer vergoed.
Verdere maatregelen die het basispakket raken zijn: verduidelijking dat bij orthodontie ook de kaakchirurg medediagnostiek of medebehandeling kan leveren, het uitzonderen van domein- en sectoroverstijgende samenwerking (BDSS) van het verplicht en vrijwillig eigen risico en beperking van de vergoeding van het middel codeïne.
Het basispakket wordt daarnaast doorlopend aangepast met nieuwe behandelingen en medicijnen die voldoen aan ‘de stand van wetenschap en praktijk’ en daarom automatisch binnen de dekking vallen. De volledige inhoud van het basispakket kun je vinden bij Zorginstituut Nederland.
2.4 Verplicht eigen risico in 2025 en 2026 gelijk, daarna verlaagd
Het verplicht eigen risico blijft in 2025 en 2026 € 385 per jaar. Het kabinet is voornemens het per 2027 te verlagen naar €165. Om te voorkomen dat het ineens volledig wordt opgelegd zou dan per ziekenhuisbehandeling telkens €50 ten laste van het verplicht eigen risico gaan. Het ministerie van VWS verwacht dat verzekerden in 2025 gemiddeld € 232 van het verplicht eigen risico moeten betalen. Doordat deze € 232 onderdeel uitmaakt van de maximale zorgtoeslag worden minima (deels) gecompenseerd voor het verplicht eigen risico.
Het verplicht eigen risico geldt voor verzekerden van 18 jaar en ouder. Bepaalde zorg valt niet onder het eigen risico: verloskundige zorg en kraamzorg, wijkverpleging, huisartsenzorg (waaronder de GLI),[6] multidisciplinaire zorgverlening chronisch zieken (ketenzorg), nacontrole orgaandonoren, nationale bevolkingsonderzoeken (bijvoorbeeld naar borstkanker) en de griepprik. Ook zorg aan verzekerden jonger dan 18 jaar en zorg uit de aanvullende verzekering vallen niet onder het eigen risico.
Uit onderzoek van Vektis blijkt dat 52% van de mensen die niet voor een vrijwillig (extra) eigen risico hebben gekozen het gehele verplicht eigen risico van €385 vol maakt. Onder chronisch zieken ligt dit percentage nog hoger. Binnen de Gemeentepolis is het mogelijk om hiervoor een regeling te treffen, waaronder in veel gevallen een verzekering van het verplicht eigen risico. Dit verkleint het risico op schulden en zorgmijding. Daarom is het ook niet mogelijk om een vrijwillig eigen risico te kiezen binnen de Gemeentepolis.
2.5 Risicoverevening 2025
De risicoverevening is een complex systeem waarmee zorgverzekeraars op basis van verzekerdenkenmerken worden gecompenseerd voor voorspelbare verschillen in gezondheid van hun verzekerden. De afgelopen jaren zijn verschillende maatregelen genomen om de overcompensatie voor gezonde verzekerden te beperken waardoor het voor zorgverzekeraars vanuit financieel oogpunt aantrekkelijker is geworden om mensen met hoge zorgkosten te verzekeren. De in 2024 ingevoerde maatregel van ‘constrained regression’ (CR) wordt in 2025 voortgezet. Bij de normbedragen binnen de risicoverevening worden bepaalde voorwaarden (constraints) toegevoegd als indicator van gezond of ongezond. Met CR is een grote stap gezet in het verder reduceren van de over- en ondercompensatie voor respectievelijk gezonde en chronisch zieke verzekerden. Dit is wederom goed nieuws voor de verevening van de Gemeentepolis.
Ook in 2025 wordt in het kader van de risicoverevening onderzoek verricht, waarbij de nadruk onder meer blijft liggen op het nóg verder terugdringen van de genoemde onder- en overcompensatie. Het gaat dan specifiek om vervolgonderzoek CR en onderhoud van het kenmerk meerjarig hoge kosten.
Het onderzoeksprogramma binnen de risicoverevening richt zich onder andere op het nog verder verbeteren van de prikkels voor doelmatigheid en passende zorg.
2.6 Zorgtoeslag 2025
Door de zorgtoeslag is niemand meer dan een bepaald deel van het inkomen kwijt aan premie en verplicht eigen risico voor de basisverzekering. Voor de zorgtoeslag geldt naast de inkomenstoets ook een vermogenstoets: wanneer iemand meer vermogen heeft dan deze grens bestaat geen recht op zorgtoeslag. Ongeveer 4,6 miljoen huishoudens ontvangen zorgtoeslag.
De maximale zorgtoeslag bedraagt in 2025 voor alleenstaanden € 131 (+ € 8) per maand en voor huishoudens met toeslagpartner € 250 (+ € 14).
Onderstaande tabel geeft een uitgebreid overzicht van de zorgtoeslag over de afgelopen jaren. Tussen het drempelinkomen en het maximale inkomen loopt het bedrag dat aan zorgtoeslag wordt ontvangen af van het maximale bedrag tot nihil.
2.7 Compensatie voor premiestijging vanuit zorgtoeslag
In onderstaande tabel is te zien hoe de gemiddelde maandpremie voor een basisverzekering zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Deze is afgezet tegen de stijging van de maximale zorgtoeslag voor een alleenstaande. Hierdoor wordt zichtbaar wat minima merken van de premiestijging na compensatie vanuit de zorgtoeslag.
2.8 Maatregelen onverzekerden en wanbetalers
Het aantal onverzekerden bedraagt door de onverzekerdenregeling 25.525 op 1 november 2024, een daling van ongeveer 3.000 ten opzichte van een jaar eerder. Het CAK voert deze regeling uit, net als de wanbetalersregeling. Een deel van de onverzekerden die door deze regeling alsnog verzekerd zijn, komt daarna in de wanbetalersregeling terecht omdat zij de basispremie niet betalen. Het niet betalen van de zorgverzekeringspremie wordt gezien als indicator voor (beginnende) schuldenproblematiek. Dit onderstreept het belang van vroegsignalering hiervan, waarbij de Gemeentepolis een rol kan spelen. Het kabinet heeft overigens een plan waardoor zorgverleners vanaf 2027 geen planbare zorg aan onverzekerden meer mogen verlenen.
Wat tot voor kort de wanbetalersregeling heette wordt tegenwoordig aangeduid als regeling betalingsachterstand zorgpremie. Deze geldt voor personen die een premieschuld hebben voor de basisverzekering van zes maandpremies of meer. Zij betalen een bestuursrechtelijke premie die door werkgever, uitkeringsinstantie of pensioenfonds wordt ingehouden op loon of uitkering (‘bronheffing’). Als bronheffing niet mogelijk is verstuurt het CJIB een acceptgiro.[7]
In 2024 is de bestuursrechtelijke premie door een aangenomen amendement verlaagd van 120% van de gemiddelde premie naar 110%. In 2025 bedraagt deze € 172,33 (+ € 11,73). Let wel: voor dit bedrag krijgt iemand alleen de dekking van de basisverzekering. Een eventueel gesloten aanvullende verzekering is op dat moment beëindigd. Op 1 november 2024 waren 185.468 wanbetalers aangemeld bij het CAK voor de bestuursrechtelijke premieheffing (ten opzichte van 178.916 eind 2023). Deze stijging kwam in de publiciteit, zie daarover ons nieuwsitem.
Bijstandsgerechtigden zijn vaker wanbetaler. Gemeenten hebben daarom de mogelijkheid om bijstandsgerechtigde wanbetalers te laten uitstromen naar de Gemeentepolis. Deze regeling is ook wel bekend als de Regeling Uitstroom Bijstandsgerechtigden (RUB).[8] Voornaamste voordelen van de regeling zijn het niet meer hoeven betalen van de wanbetalerspremie en het (weer) hebben van een aanvullende zorgverzekering (wat zorgmijding voorkomt). Na maximaal drie jaar maandelijks een bedrag afgelost te hebben is men schuldenvrij voor de zorgverzekering, doordat de zorgverzekeraar en het CAK een eventuele restschuld kwijtschelden. Het treffen van een betalingsregeling met de zorgverzekeraar is ook een reden voor afmelding uit de wanbetalersregeling.
Vanaf augustus 2020 heeft BS&F zich samen met zorgverzekeraars ingezet voor de preventiecoalitie schuldenaanpak en gezondheid. Deze heeft zich met subsidie van VWS gericht op de samenwerking tussen gemeenten en zorgverzekeraars bij de uitvoering van de Regeling Uitstroom Bijstandsgerechtigen (RUB) om inwoners met betalingsachterstanden in het bestuursrechtelijke premieregime uit te laten stromen naar de Gemeentepolis. Dit lost de zorgverzekeringsschuld op en verbetert de verzekeringspositie van deze inwoners, wat zorgmijding en verdere schuldenproblematiek voorkomt. Lees hier meer over de preventiecoalitie en de huidige mogelijkheden rondom de RUB. Zie ook onze kennisbank.
In dit bericht van het CBS vind je een overzicht van het aantal wanbetalers per gemeente en andere achtergrondkenmerken. Voor een aanpak om het aantal wanbetalers in je gemeente te verminderen of het bijwonen van een kennissessie kun je contact opnemen met je regiomanager.
3. Marktontwikkelingen aanvullende verzekeringen 2025
3.1 Algemeen
In 2024 is 81,6% van de Nederlanders aanvullend verzekerd (2023: 82,7%). Het blijft daarmee voor verzekerden een belangrijk instrument om de eigen zorguitgaven planbaar en beheersbaar te maken. Voor mensen met een laag inkomen en voor mensen met een zorgvraag blijft de aanvullende verzekering onverminderd relevant. Dit is mede waarom deze verplicht onderdeel uitmaakt van de Gemeentepolis.
Ook in 2025 kan gekozen worden uit een groot aanbod van aanvullende verzekeringen. Hierdoor is veel keuzevrijheid aanwezig, maar blijkt het voor veel mensen lastig om de juiste keuze te maken. Dit geldt in het bijzonder voor mensen met een laag inkomen. Om de doelgroep beter te helpen een passende Gemeentepolis te kiezen op basis van de persoonlijke situatie en zorgvraag maakt een keuzehulp onderdeel uit van Gezondverzekerd.nl.
3.2 Premie en dekking
In het algemeen kan over de aanvullende verzekeringen worden gezegd dat de premies voor 2025 stijgen ten opzichte van 2024. In de dekking van de aanvullende verzekeringen zijn over het algemeen geen grote wijzigingen doorgevoerd. Diverse verzekeraars kiezen ervoor om voor jongeren en ouderen verschillende premies te hanteren. Dit wordt ook wel premiedifferentiatie genoemd. Bij de basisverzekering is dit wettelijk niet toegestaan, bij de aanvullende verzekeringen wel. Door de afspraken die gemaakt zijn met zorgverzekeraars geldt dit bij de Gemeentepolis niet.
Verwijzingen:
[1] CZ geeft bij minder dan 1.000 deelnemers een 1% lagere korting op de premie van de aanvullende verzekering.
[2] De Friesland geeft alleen korting op de AV Budget en AV Tand Standaard (8%), niet op de AV Frieso Compleet.
[3] Menzis stelt een Leefkrachtbudget beschikbaar voor bepaalde projecten.
[4] Zorg en Zekerheid geeft buiten kernwerkgebied een lagere korting op de premie van de aanvullende verzekering.
[5] Dit gemiddelde is door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) berekend op basis van de werkelijke nominale premies 2025 zonder vrijwillig eigen risico, gewogen op basis van verzekerdenaantallen 2024 (tot en met 2022 werd hier ook verleende collectiviteitskorting in meegewogen).
[6] Maar vaak wel voor bepaalde behandelingen die de huisarts voorschrijft of naar doorverwijst.
[7] Bij ontvangers van zorgtoeslag die een acceptgiro van het CJIB ontvangen voor de bestuursrechtelijke premie wordt deze verrekend met de zorgtoeslag: deze wordt in die gevallen dus rechtstreeks aan het CJIB overgemaakt.
[8] Klik hier voor de publicatie van de uitstroomregeling, inclusief toelichting.
Bijlage:
Overzicht nominale premies basisverzekering 2024 en 2025
Tabel 5. Nominale premies basisverzekering per verzekeraar (maandpremies, zonder vrijwillig eigen risico, naturapolis waar mogelijk, anders meest gelijkend).
Over BS&F
Wij helpen gemeenten om kwetsbare inwoners fysiek, mentaal en financieel gezond(er) te maken. Daarbij helpen we bij het vereenvoudigen en laagdrempeliger maken van uitvoeringsprocessen.